ابن النور
اسكتشات عيد الام Salam_10
آهلآ وسهلآ بيك يا ابن النور
" ثُمَّ كَلَّمَهُمْ يَسُوعُ أَيْضاً قَائِلاً: «أَنَا هُوَ نُورُ الْعَالَمِ. مَنْ يَتْبَعْنِي فلاَ يَمْشِي فِي الظُّلْمَةِ بَلْ يَكُونُ لَهُ نُورُ الْحَيَاةِ " يوحنا ٨:‏١٢
"‏١٤أَنْتُمْ نُورُ الْعَالَمِ. لاَ يُمْكِنُ أَنْ تُخْفَى مَدِينَةٌ مَوْضُوعَةٌ عَلَى جَبَل " متى ٥:‏١٤
ابن النور
اسكتشات عيد الام Salam_10
آهلآ وسهلآ بيك يا ابن النور
" ثُمَّ كَلَّمَهُمْ يَسُوعُ أَيْضاً قَائِلاً: «أَنَا هُوَ نُورُ الْعَالَمِ. مَنْ يَتْبَعْنِي فلاَ يَمْشِي فِي الظُّلْمَةِ بَلْ يَكُونُ لَهُ نُورُ الْحَيَاةِ " يوحنا ٨:‏١٢
"‏١٤أَنْتُمْ نُورُ الْعَالَمِ. لاَ يُمْكِنُ أَنْ تُخْفَى مَدِينَةٌ مَوْضُوعَةٌ عَلَى جَبَل " متى ٥:‏١٤
ابن النور
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

يلا نجتمع لمجد اسم المسيح وايضا لخلاص نفوسنا

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

اسكتشات عيد الام

كاتب الموضوعرسالة
jimmy
Admin
jimmy

اسكتشات عيد الام Empty
مُساهمةموضوع: اسكتشات عيد الام   اسكتشات عيد الام I_icon_minitimeالأحد 4 مارس - 13:33

اسكتشات عيد الام Test10

اسكتشات عيد الام

اسكتشات عيد الام Rose410

مسرحيه بدون مقابل

الشخصيات

ابانوب
مينا
جورج
هاني
الام

تبدأ المسرحيه علي مينا وامه يدخلان الي الصاله " المسرح "

مينا : يلا عاوزة حاجه انا ماشي بقي
الام : رايح فين يا مينا في الوقت المتأخر ده هتخرج حالا الساعه عدت 1 بالليل
مينا : نعم هو انا عيل صغير هتقوليلي رايح فين انا حر يا ستي
الام : هو انا علشان خايفه عليك ابقي بقولك انتا عيل
مينا : عاوزة ايه حالا انا هخرج ومش كل شويه تفضلي تقوليلي الكلام ده
الام : يبني اسمعني انا خايفه علي مصلحتك
مينا : يعني هو انا مش عارف مصلحتي يعني انا اهبل ولا ايه افضلي انتي كل شويه ضايقيني بكلامك ده خنقتيني يا شيخه انا ماشي
الام : يبني بس استني مينا .. مينا
" يخرج مينا مسرعا وهو في قمه الغضب "
وتبكي الام علي ابنها ثم تقول :-
الام : يارب احفظهولي وخلي بالك منه يارب متحاسبهوش علي اللي هو بيعملوا معايا . يارب السكينه سرقاه يارب انا نفسي بس اشوفه منتبه في حياته ودروسه علشان يكبر ويبقي حد كويس ويتجوز واشوف ولاده نفسي يارب يروح الكنيسه ويتناول يارب خليك معاه يارب واحفظه ليا من كل شر
" ثم تبدأ في الصلاه " بسم الاب والابن والروح القدس ............."

المشهد التاني يبدأ علي مجموعه اصدقاء يجلسون مع بعض يتبادلون اطراف الحوار يلقون علي بعض الدعابات ثم يرن هاتف احدهم وهو مينا
مينا : ألو
الام : ايوة يا مينا انتا فين يا حبيبي
مينا : طب ثواني كده " ثواني يا جماعه وجاي"
ثم يعاود الحديث في التليفون
مبنا : إيه عاوزة ايه
الام : انتا فين يا مينا إتاخرت ليه يبني بقالك اسبوع برا البيت ومش عارف انتا فين ؟
مينا : هو أنا عيل صغير علشان كل شويه تتصلي بيا كده
الام : هو انا علشان بطمن عليك تبقي عيل صغير
مينا : بس لما تفضلي كل شويه تفضلي تزني علي دماغي كده وانتا فين بتعمل ايه اتاخرت ليه كده مبقاش عيل صغير علي فكره بجد انا اتخنقت من تصرفاتك دي وبردو قبل ما انزل عملتي نفس الحكايه بقولك ايه اقفلي انا مش جاي وهرجع بمزاجي

ويغلق الهاتف فجاه

ثم يعود الي اصحابه

مينا : ايه يا جماعه كنا بنقول ايه ؟
ابانوب : ايه يبني صوتك كان عالي ليه كده ومين ده اللي انتا مخنوق منه كده
مينا : امي يا عم كل شويه انتا رايح فين وخارج ليه والمزاكره لحد ما زهقت بجد يا جماعه انا عاوز اسيبلها البيت وامشي
هاني : يعني لو مشيت من البيت هتروح فين
مينا : علي رايك ياريت لو هي اصلا مكنتش موجوده عارف انتا لو تختفي من حياتي بقي في قمه السعاده مش هتفضل بقي تقولي كل شويه الكلام الرخم بتاعها ده

ثم يبدأ صديقه جورج في البكاء

يتكلم مينا ويساله

مينا : ايه يبني فيه ايه بتعيط ليه ؟
جورج : في الوقت اللي انتا فيه بتعمل في امك الكلام ده ونفسك امك متبقاش موجوده اصلا انا بس بتمني اشوفها ولو مرة واحده نفسي بس اشوفها واقولها اسف علي اي حاجه انا عملتها زعلت مني فيها
مينا : يا جورج انتا حاجه وانا حاجه
جورج : انا امي ماتت وانا صغير ماتت في الوقت اللي كنت نفسي فيه تحضني وتضمني بايديها زي بقيت الاطفال
وانا صغير كنت بشوف اصحابي معاهم امهم ماسكين في ايديهم والحنيه في عنيهم لو اي حد فيهم حصلوا حاجه امه كانت بتقوم تجري عليه
وانا اتحرمت من كل ده مكنش عندي ام تحضني وتخاف عليا
حتي لما كبرت وكبرت مشاكلي معايا كنت دايما ببقي نفسي ام تبقي موجوده جنبي أحكيلها مشاكلي وهي تسمعني ولما اكون تعبان من مشاكل الدنيا علي الاخر اترمي في حضنها وافضل ابكي وهي تطبطب عليا بحنيه وتواسيني وتحاول تنصحني اعمل ايه
هاني : خلاص يا جورج هو انتا يعني كنت عملت حاجه تزعلها منك
جورج : لا ده انا حتي ملحقتش اشوفها وانا كبير علشان اشوف حنانها زي كل الامهات
عارفين كان نفسي في ايه ؟
أبانوب : ايه يا جورج ؟
جورج : عيد الام اهه كمان كام يوم كان نفسي اجيب ليها هديه واقولها كل سنه وانتي طيب وابوس ايديها واقولها شكرا يا ماما علي حنانك ليا
وشكرا علي كل حياتك اللي كنتي عايشاها علشاني .. ياااه ياحبيتي يا امي نفسي اشوفك ولو لحظه بس... وحشاني اوي ياامي
"يترمي في حضن ابانوب"
ابانوب : خلاص يا جورج ما تعملش يبني كده انتا اي نعم عشت من غير ان لكن كان العدرا امك معوضاك و حافظاك من كل شر وحضناك دايما بحنانها
مينا : ياااه قد يا جورج حسستني اني اعمي قد ايه يا جورج انا كنت غلط في كل حاجه بعملها يعني انتا حاس بده كله وطول عمرك كان نفس يبقي ليك ام تخاف عليك وتحضنك وانا عملت ده في امي
في الوقت اللي فيه انتا كان نفسك تحضن امك انا كنت بزعق معاها وفي الوقت اللي كان نفسك تبوس ايديها كنت انا بخليها تبكي عليا وبسيبها بالايام لوحدها كانت دايما بتنصحني وانا كنت ببعد عنها لما كنت ببقي تعبان ومريض كانت بتسهر جنبي تبكي وتصلي علشاني ان ربنا يشفيني كنت بسغرب اوي وانا صغير علي عياطها علشاني لكن حالا بس عرفت قد ايه هي كانت بتحبني
يا حبيبتي يا امي يا حبيبتي قد ايه كنت تايه ومش شايف كل الحنان ده منك
انا فعلا ناكر للجميل
هاني : ازاي بس احنا مش بنحس بكل الحنان ده من الام الا بعد فوات الاوان وبعد ما بنكون جرحناهم كتير اوي
ابانوب : وليه فات الاوان ليه لسا الوقت قدامك قوم يا مينا وروح ليها في البيت واعتذر ليها علي اللي انتا عملته ده
جورج : قوم يامينا صدقني كل حاجه في الدنيا دي ممكن تكون مزيفه الا حنان الام بجد مش بيكون علشان مصلحه وعلشان هما عاوزين حاجه بس بجد بيكون حنان بدون مقابل

يلا بينا

المشهد التالت في البيت عند مينا "
يدخل مينا واصحابه وامه مش في البيت
مينا : يا ماما انتي فين ماما ... اكيد زعلت مني وسابت البيت
ابانوب : يعني كان لازم تزعق معاها
مينا : انا غلطان يا امي يا تري رحتي فين بس يارب علي قد صلاتها ليك علشان ابقي انا حد كويس وعلي قد حنيتها عليا رجعها ليا يارب صدقني انا هبقي حد كويس وهصلي وهروح الكنيسه ومش هزعلها مني تاني ابدا بس ترجع تاني
" تدخل الام من الباب "
الام : مينا انتا جيت
مينا : " مقبلا يد امه ويقول "
مينا : ماما انتي كنتي فين انا الفتكرتك زعلتي مني وسبت البيت
الام : لا يا حبيبي انا عمري ما ازعل منك ابدا ده انتا ضنايا
مينا : يااه حنينه اوي يا امي قلبك حنين اوي عليا وانا مكنتش شايف ولا واخد بالي من كل الحنيه دي
الام : يبني انا بس عايشه لمين الا علشانك انتا ده انتا ابن بطني ومليش حد غيرك
مينا : سامحيني يا امي علي كل حاجه عملتها في حقك غلط النهارده او امبارح او اي يوم اي غلطه انا غلطتها فيكي سامحيني انا عارف ان انا مستهلش انك تسامحيني لكن بردو عارف ان قلبك كبير حنانك يكفي العالم كله بلاش تزعلي من وارضي عليا في الوقت اللي انتي كنت خايفه عليا انا كنت بقاابل ده بكل قسوه مني
الام : مسامحاك يبني راضيه عليك طول عمري بس لازم ربنا كمان يرضي عليك صليله علشان يقبل توبتك
مينا : حاضر يا ماما هصلي وهروح الكنيسه ياريت تقبلي مني الهديه البسيطه دي بمناسبه عيد الأم
الام : شكراً يا حبيبي تعيش وتجيبلي بس يبني انا كل اللي كنت بترجاه من الدنيا اني اشوفك ماشي في طريق ربنا وعارف طريق الخير فين وتكون سعيد في حياتك . انا دعيت ربنا انه يحفظك ويرجعك ليا واديه اهه نفس وعده معايا شكرا ليك يا رب انك رجعتلي ابني وعرفته طريقك
مينا : يا امي دول اصحابي وهما اللي رجعوني ليكي وعرفوني قد ايه انا كنت غلطان
الام : تعالوا يا ولاد كلنا نصلي وندعي ربنا
يارب شكرا ليك علي انك رجعت مينا ابني ليا وكنت معاه لحظه بلحظه حاميه بملائكتك من كل شر. يارب خليه معاك علي طول وخليك جنبه وكمان اصحابه خليهم جنبك ونورلهم طريق الخير ابعد عنهم طريق الشر
غير ابنى زى مغيرت القديس اغسطينوس ابن الدموع
ترنيمه .......................

اسكتشات عيد الام Rose410

اسكتش 3 ام

نونتى : صباح الخير باربى
باربى : صباح النور نونتى
نونتى : الله اية اللى فى ايديكى دا ياباربى
باربى : اللى فى ايدى دا هدية لمامتى حبيبتى ماعيد الام بكرة
نونتى : اة مانا عارفة بس انا اشطر منك , انا جبت 3 هدايا
باربى : لية بقى مش انت عندك ام واحدة زيى
نونتى : لا انا عندى 3 ام
باربى : ازاى انا عندى ام واحدة بس اشمعنى انتى عندك 3 ام ياترى هما مين ؟
نونتى : وانتى كمان عندك 3 ام ياباربى . الاولى : امنا العدراء , والتانية : امنا اللى ولدتتنا , امى الثالثة : امنا الكنيسة .

باربى : ادة الكنيسة امى زى مامامتى اللى فى البيت امى
نونتى : اة طبعا وزى مامامتك اللى فى البيت بتعملك , الكنيسة كمان بتعملك
باربى : انا اعرف مامتى اللى فى البيت بتعملى اية , مامتى بتاعتى حبيبتى هى اللى شالتنى جوة بطنها 9 شهور وولدتتنى
نونتى : مامتنا الكنيسة بتولدنا من جرن المعمودية لما ابونا بيعمدنا جواها
باربى : ادة هو احنا بنتولد مرتين ؟
نونتى : ايوة بتولدنا الكنيسة من جرن المعمودية لما ابونا بيعمدنا وبيغطسنا 3 مرات , وبيرشمنا بزيت الميرون 36 رشمة

باربى : كمان مامتى بتاكلنى وبتعتنى بيا , وبتشربنى وبتغذينى علشان تخلى صحتى كويسة علطول ودائما بتختارلى الاكل المناسب ليا ولصحتى ولجسمى
مامتى الكنيسة بتهتم بيا ازاى ؟
نونتى : الكنيسة امنا بتغذينا هى كمان بس بتغذينا روحيا من جسد ودم المسيح فى التناول , ودا بيخلينا نثبت فى المسيح والمسيح يثبت فينا , وبتساعدنا دائما انى اعرف ربنا وبتخلينى اتكلم معاة , واعرف محبتة ليا من خلال القداس
باربى : الله دى مامتى الكنيسة حلوة اوى لانها بتهتم بحياتى مع ربنا , ومامتى التانية بتهتم بجسمى

نونتى : فاكرة ياباربى لما كنتى عيانة ماما عملتلك اية ؟
باربى : مامتى اللى فى البيت كانت سهرانة عليا طول الليل وبتدينى الادوية فى مواعيدها وكانت خايفة عليا اوى
نونتى : كمان مامتنا الكنيسة بتصللنا لما بنكون عيانين , فى القداس وفى حاجة اسمها اوشية المرضى وكمان ابونا بيصلى للمريض سرمسحة المرضى ( عرفاها ياباربى )
باربى : اة احنا خدناها فى المهرجان مش دى اللى ابونا بيولع فيها 7 شمعات ب 7 صلوات , انا كنت شاطرة فى المهرجان اوى .

نونتى : انتى لما بتقعدى تلعبى كتير ياباربى بيحصل لهدومك ولجسمك اية ؟
باربى : هدومى وجسمى طبعا بيبقوا مش نضفين من كتر التراب والعرق بعد اللعب
نونتى : طيب مامتك اللى فى البيت بتعمل اية لما بتشوفك كدة ؟
باربى : كنت بفتكر انها هتزعقلى وتزعل منى , لقيتها كلمتنى بالراحة واعدتت تفهمنى انى لازم اكون نضيفة دائما وبعد كدة اخدتت هدومى وغسلتها بالسافو كويس لحد مانضفتها , وخدتتنى تحمينى بالشامبو , علشان ابقى جميلة وامورة ونضيفة

نونتى : برافو باربى , امنا الكنيسة هى كمان كدة كل مابنعمل حاجة لا تليق بنروح لابونا نعترف بغلطنا يعلمنا ويفهمنا فربنا يسامحنا لما نعترف وابونا بيدينا الحل , ويرجع تانى قلبنا ابيض نقى بعد ماكان مليان نقط مش حلوة
باربى : الله كل دا بتعملة لينا امنا اللى فى البيت وامنا الكنيسة طيب امنا الثالثة العدراء ياترى بتعملنا اية ؟

نونتى : امنا العدراء امنا كلنا وشفاعتها لينا دائما قدام ابنها يسوع المسيح , تطلب من اجلنا حاجات كتير ( انتى عارفة ياباربى انها ليها اسماء كتير غير ام النور والعدراء

باربى : طبعا مش هى امى انا كمان ساعات بقولها ياعدراء , ام النور , يام يسوع , والكنيسة بتسميها ام الخلاص , والدة الالة , وهى امنا اللى بتتشفع من اجلنا كلنا
بجد انا دلوقت عرفت اننا كلنا لينا 3 ام وحقهم علينا نجبلهم 3 هدايا ودا يبقى كمان شى قليل عليهم , هما يستهلوا الاكثر ..........

التجهيزات :

عمل رسومات توضح كل مرحلة المرحلة الاولى شكل منزل وشكل كنيسة وصورة لماما العدراء

المرحلة التانية : صورة امراة حامل مرسومة او تصوير , وصورة جرن معمودية

المرحلة التالتة : شكل طبق ومعلقة , كاس وماستير وصينية الجسد

المرحلة الرابعة : شكل شريط دواء , طبق فية 7 شمعات

المرحلة الخامسة : صورة تيشرت نصفة نظيف ونصفة الاخر غير نظيف , وقلب نصفة ابيض والاخر منقط نقط سوداء او تجربة علمية عن الاعتراف بديلة للصور فى المرحلة الاخيرة ( احضار قطعة قماشة بيضاء وصبغة يود وبكربونات صوديوم

اسكتشات عيد الام Rose410

اسكتش اكرم اباك وامك

يفتح الستار علي الاب جالس علي كرسي ويقرأ الجريده وصوت من الداخل بين الام وجون وكرستين
الام : ياجون ياكرستين أنتو فين يا ولاد ... هو انا هافضل طول النهار والليل أنادي كده
جون : ايوه يا ماما عاوزه حاجه
الام : اختك كرستين فين
جون : قاعده قدام الكمبيوتر بتعمل شات مع اصحابها
الام : شات شات ايه ده انشالله... طب والمزاكرة الي وراها طب مدام فاضيه تعالي ساعديني شويه في المطبخ دنا واقفه علي رجلي من صباحيه ربنا هو ايه مفيش رحمه في البيت ده ... أنا هاقول لابوكوا يشوف حل معاكم... يا ابو جون يا ابو جون
الاب : ( يقفل الجرنال بأستغراب ) يافتاح ياعليم موال كل يوم الصبح ( يكلم الشعب ) متستغربوش هي كده صوتها عالي علي طول بس صدقوني طيبه جدا هي بس عصبيه شويه بس من الي شايفاه مننا راميين الحمل عليها ومحدش فينا بيفكر يساعدها
) تدخل الام وهي في ايديها مغرفه الاكل وتكلم الاب بصوت عالي (
الام : سيب الجرنال شويه وشوفلك حل مع عيالك لحسن دول خلاص حيجننوني
الاب : ( بصوت منخفض ) انتي ناقصه
الام : انت بتقول حاجه يابو جون
الاب : انا لالالا مفيش حاجه انا اقدر اتكلم
الام : انت لازم تشد عليهم شويه ده مستقبلهم حيضيع عوزاك ترنهم علقه محترمه
الاب : بس كده حاضر يا جون يا كرستين
جون وكرستين : نعم يا بابا ( واقفين في منتهي الادب ووشهم في الارض(
الاب : وبعدين معاكو يا ولاد ... انتوا دايما تاعبين امكم كده ؟؟؟
الام : يا سلاااام هما الكلمتين دول هيأثروا فيهم يعني؟؟؟؟ باقولك شد عليهم
الاب : أمال عايزاني اعمل ايه ؟؟؟ طب خلاص بلاش الكلمتين دول ... ( بحزم) دلوقتي عاوز اشوف كل الدروس بتاعت الاسبوع الي فات وعاوز اشوف درجاتكو وحسمع بالحزام وحدخل لكل واحد اوضه وعلي الله ملقيهاش مترتبه فاهمين؟؟؟؟
جون وكرستين : حاضر يا بابا ( ويخرجو من المسرح بمنتهي الادب (
الام : ايوه كده أدب !!!!امال ليه مش بيعملوا معايا كده ؟؟؟؟
الام ( تسرح وتفكر ): فيييييييييييين أيام زمان ... لو ترجع تاني بدل الهم اللي أنا فيه ده ... يا سلام لو ارجع تاني بنت صغيره في المدرسه ... يااااااه
الاب : ومين سمعك يا ام كرستين وانا امنيه حياتي ارجع تاني في المدرسه اشيل شويه كتب والعب واضحك وربنا يشيل عني هم الشغل ورخامه المدير وتعب المواصلات والمسؤليه الي هدت حيلي
) تغلق الستاره علي الاب والام وتفتح علي جون وكرستين (
جون : عارفه يا كرستين انا نفسي في ايه
كرستين : شور نو وانا حعرف ازاي
جون : انا نفسي ابقي بابا
كرستين(باستغراب) : نعم؟؟؟عاوز تتجوز انت اتجننت انت لسه صغير
جون :لاء انا نفسي اكبر فجأه وابقي اب واشتغل واربي ولادي احسن تربيه وعمري ما حعمل فيهم الي بابا وماما بيعملو معايا
كرستين : هايل فانتاستك انا كمان نفسي اعمل كده دانا حبقي احلي ست بيت في الدنيا مش زي ماما طول النهار ريحتها طبيخ وتملي ربطه شعرها دانا بخاف اصحابي يفتكروها الشغاله بتاعتنا
) تغلق الستاره وتفتح علي المسرح فاضي ويدخل الاب لابس لبس المدرسه وشايل شنطه علي كتفه ويقابل الام نفسه برضه نفس اللبس (
الاب : ايه يا ماري الي اخرك كده
الام : انت عارف يا ميلاد اخر حصه طويله شويه اليوم انهارده كان مؤرف قوي
الاب : دانا اتضربت ضرب في حصه العربي المدرس كسر العصايا علي
الام : اه يا ميلاد اسكت دي ابله الناظره انهارده وقفتني بعد الطابور وهات يا تهزيء ال ايه اتكلمت مع زميلتي في الطابور
الاب : طب يلا بدل ما نتأخر وانتي عارفه ابوكي مابيرحمش
الام : اه علي رايك مش حتبقي المدرسه والبيت
) تغلق الستاره وتفتح علي جون وكرستين بعد ما بقو اب وام(
جون : العيال أتاخرو قوي
كرستين : ايوه فعلا انا قلبي واكلني عليهم
) الباب يخبط(
جون : اهم جم اهم
كرستين : ايوه ايوه انا جايه اهو... اتأخرتو ليه منك له
الاب : الطريق كان زحمه
جون : طريق ايه الي زحمه انتو بتيجو مشي يعني مفيش لا مواصلات ولا حاجه
الام : عادي اصل احنا وقفنا مع شويه اصحاب علي باب المدرسه
كرستين : اه قولي كده بتتلكعو وانا وابوكم دمنا محروق علشان خاطركو
الاب : يابابا احنا مش صغيرين
جون : بلاش لماضه انتي وهو كل واحد علي اوضته يخلص الي وراه يلا بلاش لكاعه
الاب : يابابا احنا لسه راجعين وانا عاوز اتفرج علي سبيس تون
جون : بس يا ولد بلا سبيس تون بلا قرف انا شلتها خلاص من علي الدش
الاب : ايه شلتها ايه الظلم ده انا مليش دعوه انا عاوز سبيس تون
جون : ( يمسك ودان الاب ) علشان حضرتك جايب درجات زي الزفت في امتحان الشهر
الام : طب ادخل انا بقي اشوف حاجه علي الكمبيوتر اغير هدومي
كرستين : كمبيوتر ايه ؟؟؟ مانا شلته خلاص ياللا ياللا غيري هدومك وورايا علي المطبخ
الام : يوه يوه كل يوم كده لاء بقي انا زهقت
جون : ماهو انا متعبش واشقي طول اليوم علشان اجيبلكو لقمه تاكلوها وهدمه تلبسوها وسياتك واختك مش قادرين تتحملو مسؤليه شويه كتب
الاب : زلونا بقي بالاكل والشرب
كرستين : لاء يابني احنا مش بنزلكو احنا عاوزينكو احسن ناس واحنا بنحرم نفسنا من حاجات كتير علشان خاطركو داحنا بنحرم نفسنا من الدوا ومن الدكاتره علشان نجبلكو كتاب ولا ندفع ثمن درس
) في اخر جمله لكرستين تبتدي تبص لجون والاب يبتدي يبص للام وتغلق الستاره(
) تفتح الستاره علي اخر منظر للاب والام قبل التحول (
الاب : ايه ده هو انا كنت بحلم ولا ده كان حقيقي
الام : تقريبا كان حقيقي لاني كنت بحلم نفس الحلم
الاب : ياه انا اكتشفت اني كنت صوره من ابويا مع اني مكنتش بحب حاجات كتير كان بيعملها معايا انا اظاهر بخلص فيهم حقي
الام : انا برضه اكتشفت اني صورة من امي واني بربيهم بنفس الطريقه مع ان الجيل اختلف والدنيا اتغيرت ومش لازم الي نفع معايا ينفع معاهم
الاب : عارفه احنا لازم نتغير لازم نكون اصدقاء ليهم لازم نسمعهم مش كل حاجه زعيق وضرب وشتيمه لازم يكون في بينا حوار
الام : اه فعلا احنا لو مسمعناهمش وحيدورو علي حد تاني يسمعهم وساعتها منضمنش حيعملو ايه ونرجع نندم ونقول ياريتنا كنا سمعناهم
)تغلق الستاره علي الاب والام وتفتح علي جون وكرستين في نفس المنظر الي كانو عليه قبل التحول (
جون : ايه ده ايه الي انا كنت بحلم بيه ده
كرستين : مش عارفه اظاهر الي اتمنناه كنا بنحلم بيه
جون : ياه دا بابا بيتعب قوي في الشغل والمسؤليه كبيره قوي الله يكون في عونه
كرستين : ايوه يا جون احنا كنا غلطانين اوي ... دي ماما يا حرام شايله كميه شغل كفايه تخريط البصل
عارف يا جون احنا لازم نتغير لازم نحس اد ايه بابا وماما خايفين علينا
جون : ايوه فعلا انا من انهارده لازم افهم ان كل واحد ليه دور علشان احنا كلنا اعضاء في جسد المسيح وربنا كمان وصانا في سفر التثنيه الاصحاح الخامس ايه16 وقال اكرم اباك و امك كما اوصاك الرب الهك لكي تطول ايامك و لكي يكون لك خير على الارض التي يعطيك الرب الهك
النهايه

اسكتشات عيد الام Rose410

اسكتش بأقدّر تعبك

الشخصيات:
ماما- رامي – رانيا - الدكتور

يظهر رامي على المسرح يشاهد التليفزيون
ماما(صوت فقط) : يا رامي يا رامي قوم يا بني شوف اللي وراك كفاية فرجة على التليفزيون .
رامي: ياللا يا للا حلوة كمل قدام شوط ... جووووووووووووووون
ماما : أنا كام مرة أقول قوم شوف مذاكرتك هو مفيش سماع للكلمة ابدا؟؟؟
رامي: يوووووه بقى هو كل شويه مذاكرة مذاكرة أنا زهقت ( وينزلوا من على المسرح)

رامي (لنفسه) : ذاكر ذاكر ذاكر اوووف
رانيا : مالك بس يا رامي زعلان ليه؟
رامي: يا رانيا أنا زهقت ... هو احنا مش ورانا حاجه غير المذاكرة؟؟؟
رانيا : أنا كمان زهقت بس مالهاش حل يعني ... ماهو ده دورنا ولازم نقوم بيه
رامي: أنا حاسس إننا اتخلقنا عشان نذاكر ونمتحن وبس ... امتى بقى الواحد يكبر ويشتغل وميبقاش وراه ولا مذاكرة ولا أرف
رانيا : بس تفتكر الشغل مش متعب يعني؟؟؟
رامي( بسخرية): متعب إيه يا بنتي ؟؟؟ مانتي شايفه ماما اهي بتتعب في ايه يعني؟؟؟!!!
يااااااه لو أخد دورها وهيا تاخد دوري !!!
رانيا : طب بس بقى كفايانا كلام خلينا نشوف اللي ورانا عشان ماما متجيش وتزعقلنا.
رامي ( يمسك الكتاب ) : حاضر يا ست رانيا ... نظرية أرشميدس تنص على .....

يسمعوا صوت جامد وصوت مامتهم بتنادي

ماما : إلحقوني يا ولاد إلحقوني
رانيا : إيه ده دي ماما!!
رامي: إيه يا ماما مالك ايه اللي حصل ؟؟؟؟؟
ماما : كنت واقفة على الكرسي وباجيب حاجة من فوق رحت وقعت.
رانيا : طب حاولي تتسندي علينا وتقومي. ( يخرجوا بيها للمسرح)
رامي : رانيا أنا هاروح أجيب دكتور يجي يشوف رجلها
رانيا : بسرعة يا رامي

رامي : إتفضل يا دكتور
الدكتور: مالك يا ستي ... ألف سلامة ... وريني رجلك كده
امممم واضح انه تمزق في الاربطة ... حاولي متحمليش عليها والمسكن ده كل 12 ساعة ... وألف سلامة عليكي
ماما : الله يسلمك يا دكتور
رامي: شكرا يا دكتور ... شرفت ( وينزل مع الدكتور)

ماما: اسنديني يا رانيا لازم أقوم أشوف الحاجات اللي ورايا في المطبخ لحسن المطبخ مقلوب يا بنتي.
رانيا : مطبخ ايه بس يا ماما انتي مش سامعه الدكتور قال ايه؟
رامي: متقلقيش يا ماما أنا ورانيا هنعمل كل حاجة بس إنتي إرتاحي
رانيا: يا للا يا رامي تعال معايا ... إلى المطبـــــــــخ!!!
رامي : بصي يا رانيا أنا هانزل أشتري كل اللي انتوا عايزينه قبل ما بابا يجي عشان تلحقى تعمليه ... وحاولي تروقي البيت شويه
رانيا : اوك يا رامي

وبعد فترة

رانيا: اتفضلي يا ست ماما دوقي عمل ايديا
ماما : معلش يا ولاد أنا تعبتكم أوي انهارده ... ربنا يخليكوا ليا
رامي: وإحنا عملنا ايه يعني يا ماما ... ربنا يخليكي لينا وتقومي بالسلامة
رانيا: ماما عايزه حاجة تاني قبل مانروح نذاكر
ماما : شكرا يا حبايبي ... أنا هادخل أنام شوية
(ويسندوها وينزلوها من على المسرح)

رامي: ياااااااه يا رانيا اليوم انهارده كان مرهق أوي
رانيا : فعلا يا رامي ... شفت بقى انك كنت غلطان لما قلت إن ماما مش بتتعب ... أديك جربت وشفت بنفسك ... ايه رأيك بقى؟؟؟

رامي: أيوه صح يا رانيا أنا كنت غلطان لما قلت كده ومكنتش مقدر تعبها ... ومن هنا ورايح أنا لازم أساعدها في شغل البيت و أكرمها زي ماالكتاب المقدس بيعلمنا : إكرم أباك وأمك لكي تطول أيامك على الأرض .

رانيا : برافو عليك يا رامي ... أنت كده اتعلمت الدرس تماااااااام

اسكتشات عيد الام Rose410

مسرحية رجاء ام

الشخصيات :
1- عكوة الجزار (عماد )
2- الزوجة (رجاء )
3- الام العجوزة(ام عماد)*
4- الابن (منير)
5- الابنة (عايدة )
6- خادم فى الكنيسة
7- صبى الجزار

المشهد الاول :
الابن منير : كان فى واحدة ست عندها 12بنت قالولها يا ماما عايزين نأكل توت قالولها
عايدة : قالولها اية انت مش عارف تلعب
منير : مين دة ... انتى اللى مش عاره تلعبى يا استاذة
عايدة : يسلام ..... ازاى بقة
منير : مهما رجعوا فى كلامهم افتكروا انهم فى الشتا والتوت لسة مطلعش وقالولها عايزين عنب
عايدة : يسلام يعنى العنب بيطلع فى الشتا
منير : انا عارف ...... اة اليومين دول ممكن تصدقى اى حاجة وبعدين يعنى هو فى حاجة بعيدة عن ربنا
عايدة : لاء بس ..... الحق الصبى اللى شغال عند ابوك جاى هناك اهه باين ابوك ضربة
منير : وفيها ايه يعنى..... دة حتى الواد دة لو منضربش يزعل قوى ... اصل ابوكى ما شاء الله مفترى ... انتى نسيتى عمل ايه فى ماما امبارح علشان كحة وهو بياكل
عايدة : ولا اول امبارح ضربها ضربها بكوباية الشاى فى وشها عل
شان لقى الشاى خفيف
منير : قال يعنى التفل هيرضع يالة نخش جوة احسن يشوفنا بنلعب يرزعنا علقة زى كل يوم
عايدة : يالة نستخبى جوة ...............................( يخرجوا من على المسرح )

الصبى :يالى هنا يالى هنا يالى هنا
الجدة : مين .. مين ( تقف امام الصبى وهى لا تراة )
الصبى : يالى هنا
الجدة : الله يالى هناك
الصبى : يا مقدسة
الجدة : ياريت يا ابنى
الصبى : يا ستى ردىبأة المعلم هيضربنى
الجدة : عايز اية يا وله
الصبى : المعلم بيقولك حضرى الاكل علشان جاى
الجدة : وبتعلى صوتك ليه ....هو اناعميا... خلاص .روح يا وله............ يا ما جاب الغراب لامة
اية دة اية الكلام اللى انا بقولة دة انا اقول الكلام دة بردة منك لله يا عكوة قصدى يا عماد انت السبب خلتنى اتكلم زيك انا مقدرش استحمل اكتر من كدة يا رب يارب اعمل حاجة تغير ابنى وترجعة لعقلة وكفاية اللى بيعملةفيا وفى مراتة انت تقدر يارب تقدر يارب ( تخرج من الغرفة )****
عكوة : انتو يالى هنا ..... انتو يا بنى ادمين يا رجاء
رجاء : ايوة ايوة
عكوة : انتى كنتى فين يا ولية عمال اندة عليكى نايمة على ودانك ولا ايه
رجاء : انا اسفة اصلى كنت بصلى جوة مع الولاد
عكوة : بت ايه يا اختى ( بتصلى ) اة سايبة اللى وراكى واللى قدامك وقاعدة تصلى اة منتو بتكلوا فى اته محلولة مش فى اللى بيأكلكم من حقكم تعملوا اكتر من كدة
رجاء : واحنا عملنا اية بس احنا كنا بنصلى
عكوة : طبعا بتدعوا عليا امال اية ماشى
رجاء : لية حسبتها كدة احنا كنا بنصليلك
عكوة : بتصلولى اة اجننت انا ماشى ماشى يا رجاء اما وريتك
شايفة الجلبية اللى انا لبسها دى
رجاء : ايوة شايفها
عكوة : كويس قوى ولما انتى بتشوفى كدة اية اللى قطع الجيب دة
رجاء : مش عارفة يمكن فار قرض الجيب
عكوة : فار قرض الجيب انا بيتى يبقى فية فار ماشى اما وريتك اسمعلى بأة انا رايح الدكان وجاى لو لقيت جنس فار فى الشقة هوريكى شغلك ( يخرج من على المسرح )
رجاء : تجلس وهى تبكى
الجدة : معلش معلش يا بنتى بكرة ربنا هيهدية انا عارفة ان انتى مستحملاة علشان العيال اصلة ما يطأش
رجاء : مين قال كدة انا مبسوطة من اللى بيعملة فيا يجى اية دة كلة قدام عذبات المسيح والامه وجراحة انا متأكدة ان ربنا هيرجعة تانى لينا وهيغيرة
الجدة : انا مش عارفة اقولك اية يا بنتى
رجاء : مش دى المشكلة المشكلة انة جاى كمان شوية وحالف لو لقى فار فى الشقة هيضربنى وجايز يطردنى من الشقة
الجدة : ودى مشكلة بردة خدى اللحمة دى وقطعيها حتت وحطى فيها سم للفار وبكدة تموت الفران
رجاء : بكد انا متشكرة قوى يا ماما
الجدة : ماما بتقولى يا ماما بعد كل اللى بيعملوا فيكى ربنا يحميكى يا بنتى ( تخرج )
رجاء : يا ولاد .. يا ولاد تعالوا عاوزكم
منير : ايوة يا ماما
رجاء : انا قلت ايه
منير : نسيت نعم يا ماما
عايدة : نعم يا ماما
رجاء : عاوزكم تخدوا اللحمة دى تسلقوها على النار
عايدة : بس احنا صايميين يا ماما
رجاء : انا عارفة ... دى مش لينا
منير : ايه للناس اللى فوقينا ؟
رجاء : لاء ... اسمع الكلام من غير متتكلم
عايدة : حاضر يا ماما ... فين الكبريت يا منير
منير : ( صامت )
عايدة : منير( بصوت مرتفع )
منير : ايه مش ماما قالت متتكلمش يوة
عكوة : صوت من الخارج : يا منير ... واد يا منير
منير : دا يابا انا داخل جوة .......... يخرج
رجاء : خشوا جوة يا ولاد ومهما حصل محدش يخرج من المطبخ
عكوة : يدخل ومعة خادم من الكنيسة
ايوة يا سيدى قولتلى انت ايه
الخادم : انا حضرتك خادم فى الكنيسة وجاى علشان
عكوة : ( يقاطعة ) بس احنا مش عايزين خداميين يا ابنى
الخادم : لاء حضرتك ( خادم ) غير خدام يعنى بخدم ربنا فى الكنيسة
عكوة : اة ......... وبيدوك كام فى الخدمة دى
الخادم : لاء انا مخدش فلوس فى الخدمة احنا بنخدم علشلن بنحب الخدمة فى بيت ربنا
رجاء : ايوة يا ابو منير الاستاذ هو المسؤل عن منير وعايدة فى الكنيسة وفى مدارس الاحد وهو اللى بيعلمهم الالحان والترانيم وبيحفظهم كلام ربنا
الخادم : بالظبط كدة وانا جاى النهاردة علشان هما بقلهم كتير مجوش الكنيسة
عكوة : بقى الحكاية كدة اسمع بقى العيال مش هيجوا الكنيسة
الخادم : لية حضرتك يعنى حد يبعد ولادة عن الكنيسة دة ربنا يسوع المسيح له المجد بيقول دعوا الاولاد يأتون الى ولا تمنعوهم
عكوة : انا بقى بمنعهم
الخادم : ممكن حضرتك اعرف السبب
عكوة : انا هقولك السبب وانا عارف انك هتقتنع
العيال يا سيدى علشان يجو الكنيسة بياخد منى نصف جنيه مكيروباص لحد الكنيسة بعدين ياخدو ربع جنية لاء نصف جنية يديه لعطا مع انى مش عارف مين عطا دا وياخد منه نصف جنيه كل مرة لية هى كانت كنيسه بس ياسيدىعلشان كدة انا بطلت اوديهم الكنيسة
الخادم : بس انتا لازم تعرف انك كدة غلطان وبتحرم ولادك من اهم حاجة فى حياتهم انا هصلى ليك وليهم عن ازنك
عكوة: ازنك معاك يااخويا بـــــــــــــــــــأى بــــــــــــــــــاى
رجاء :لية كدة بس ياعماد
عكوة: اخرسى يولية انا هعر ف امشيكو على العجين متلغبطوش
رجاء:انا بس مش عرفة اية الى مدياك لما العيال تروح الكنيسة اوحتى لما تروح انتا الكنيسة ومفيش دقيقة وتخرج تقعد برة فى الحوش
عكو: مش عارف بحس انى مضايق بس برجع وقول : انتى هتصحبينى ولااية امشى انجرى اعملى اكل جعـــــــــــــان
رجاء :تخرج لتحضير الاكل
عكوة: ( ينظر تحت الكرسى ) اة دة طبق لحمة اة يا مهملة وبتقولى دخلة احضر الاكل وهيا محضراة تحت الكرسى لما ادوق علشان لو مش مملح
ابقى اضربها (يتزوق الاكل ) اللة احلى مرة اكل فيها لحمة برافوا عليكى يا مراتى شكلى كدة هشكرها ولا اية
رجاء : اة دة انت كلت منين
عكوة: ايه ىا ولية مالك كلت من دة
رجاء : كلت من اللحمة دى
عكوة : اة . انت كنتى منمرة عليها ولا ايه
رجاء : لاء بس انت مش حاسس بحاجة
عكوة : لاء لية
رجاء: اصل اللحمة دى انا حطيت فيها سم الفران علشان انت قلتلى انك لو جيت ولقيت فار فى الشقة هتضربنى قمت حطيت اللحمة دى وحطيت فيها سم
عكوة : سم . اة اة هموت هموت .. هموت يارجاء بس قبل مموت ىعاوز اقولك ان انا اسف على اللى عملتة فيكى ... بس مش انا السبب ابويا السبب هو اللى قالى اعمل كدة علشان ابقى راجل لكن انتى استحملتينى واستحملتى كل اللى عملتة فيكى سامحينى انا اسف ابقى خلى بالك من العيال ووديهم الكنيسة وادى عطا نصف جنية علشان ميزعلش منا

رجاء : يا عيال الحقوا الحقوا ابوكم
العيال : اية فى اية يا ماما اية اللى حصل
رجاء : ابوكم ابوكم كل اللحمة اللى فيها سم فران
منير : اللحمة اللى كانت فى الطبق اللى تحت الكرسى
رجاء : ايوة اجرى بسرعة جيب دكتور او اتصل بالاسعاف
منير : لية هى اللحمة كانت ثمينة ولا اية
رجاء : هو انت مش حطيت السم فى اللحمة زى مقلتلك
عايدة : بصراحة بقى يا ماما منير وقع السم على الارض وحط مكانة فلفل اسود ومرديش يقولك علشان متزعليش
رجاء : يعنة اللحمة مفيهاش سم
منير : ايوة فيها فلفل اسود هه هه ههه
رجاء : عماد عماد قوم اللحمة مفيهاش حاجة خالص انت سليم
عماد : انا سليم انا ممتش انا صاحى اشكرك يا رب انا كنت ممكن اموت بس ربنا اد ليا فرصة جديدة علشان افكر تانى واراجع نفسى انا اسف اسف ليكم كلكم انا خلاص اتغيرت سامحينى يا امى انا ياما اسيت عليكى بس من هنا ورايح خلاص مش هزعل حد فيكم وانتى يا رجاء انتى
فــــــــعـــلا ا م مـــــــــثالــــيــة

اسكتشات عيد الام Rose410

قصه عطاء ام

المشهد الاول يبدأ افتتاح الستار
يجلس يوسف على مكتب المذاكره وأمه تتجه اليه بصنيه الاكل والشرب
الام: اتفضل يا سيدي وادي الاكل وصل .
يوسف: ياه يا امي انتِ لسه سهرانه لغايه دلوقت.
الام: انا ملقتش حد يسهر معاك و يونسك قلت اغلس عليك شويه واقعد معاك .
يوسف: انتِ بتقولي ايه يا أمي انتي تنوريني , وانا اطول اقعد مع *** بالشكل ده يا ست الحبايب.
الام: بس يا ولا اختشي.
يوسف: لأ بجد , انا ملاحظ انك ادورتي و احلويتي , بمعنى اصح خراط البنات خرطك يا جميل . انا بقول ادورلك على عريس يستاهلك يا جميل .
الام: انت اكتر واحد عارف يا يوسف انك اكتر واحد حبيبي وجوزي وابني . من ساعه ابوك ممات , كان عندك ست سنين كنت بتنطط حواليه وتقولي متخافيش يا ماما ( بابا راح عند ربنا ) و انا جوزك دلوقت فاكر ولا نسيت.
يوسف: ربنا يخليكي ليا يا ست الحبايب , انا بضحك معاكِ , و كمان انا افتكرتك ذي ستو . اخر مره بأسألها فيها وبقولها عايزه شربات ولا اجيبلك عريس قالتلي هو انا فيَ سنان للشربات
الام: متتريئش على جدتك يا يوسف
يوسف: خلاص يا امي متزعليش يا ستي
ينظر يوسف للساعه
ياه
ده انا اتأخرت على الدرس يا امي . يدوب الحق بس ....
الام:بس... آه
يوسف: النهرده يا ماما رابع حصه و مفروض المدرس ياخد .....
لالا
انا هاقوله يأجل الدفع حصه ولا حصتين.
الام: بقه هي دي المشكله يا سيدي اللي انت شايل همها ......
اتفضل
آدي فلوس الحصص بتاعتك .
يوسف: طب ازاي . اذاي اتصرفتي واحنا في اخر الشهر
الام: ربنا بيدبرها من عنده
يوسف: ربنا مايحرمني منك يا امي باي باي بقى
الام: انا مش هتنازل عن الدرجات النهائيه دي سنويه عامه مش لعبه
( يخرج يوسف مع حدوث stop cadre )
الراوي: يا سلام ذي ما انا كات بالظبط اهي هي دي الامهات يا بلاش مش امي انا هتلي الخضار معاك وانت جاي. متنساش تدفع فواتير التليفون الا هيقطعوا الحراره . روح مع اختك المشوار ده لحد يطمع فيها . يطمع فيها ازاي دي هي شبهي اصلاً. تعالو نكمل اظاهر الحكايه هاتحلو.
(تغلق الانوار )
الام: هها اه ايه اللي حصل , النتيجه طلعت ؟
(المشهد الثاني) ( يدق الباب وتتجه الام لفتحه )
يوسف: وحياه قلبي و افراحه و هنا بمساه وصباحه و مفيش فرحان في الدنيا ذي الفرحان بنجاحه .
الام: بجد. بجد يا يوسف ألف مبروك يا أبني. ألف ألف مبروك يا حبيبي
يوسف: طب ايه لزمتها الدموع دي باقي يا أمي .
الام: دي دموع الفرح ذي ما بيقوله يا ابني .
يوسف: لا يا امي كفيانا دموع بقى . احنا عايزين نفرح شويه , و خاصه وانا جايب 99 % في الثانويه العامه , يهني هخوش كليه الطب , وهيقولوا ( ام الدكتور راحت , ام الدكتور جت )
الام: يجزي عقلك يا يوسف .
يوسف: بس.... بس انا هادخل كليه التجاره علشان اخلص بسرعه واشيل معاكي المسؤليه شويه .
الام: ليه كده يا بني ؟ ليه عايز تخيب املي فيك
ده
انت مجموعك يدخلك كــليه الطب مرتاح .
يوسف: أصل كليه الطب سبع سنين وعايزه مصاريف يامه . وانا تعبتك معايا كتير يا امي ومن حقك تستريحي بقى واشيل عنك الهم شويه .
الام: انت فاكر انك كده بتسعدني انت كده بتذود همي . انا سادتي يا ابني يوم ما اشوفك دكتور.
يوسف: طب والفلوس يا امي ومصاريف الكليه ومصاريف البيت .
الام: متشلش هم حاجه . واذا كان على مصاريف البيت و الكليه . انا هاشتغل صبح وبعد الظهر . المهم امك تبقى احسن انسان في الدنيا كلها .
يوسف: مش عارف اقوللك حاجه غير ربنا ما يحرمني منك
(يقبل يوسف يد امه مع حدوث Stop cadre )
(ويدخل الراوي بالبيجامه ينظر للجمهور )
الراوي: الله . ذي ما انا كاتب بالظبط بس انا مستغرب انا بكتب الكلام الحلو ده شكلي كده هنشهم عين بصراحه مش خساره فيهم و....... ايه ده انتوا بتبصولي كده ليه ؟ علشان اللي انا لابسه ده . لعلمكوا دي احدث موضه . بصراحه بقى علشان الكذب ملوش رجلين , اصل انا ليه طقوس خاصه وانا بشرب ( الحلبسه ) . عن اذنكم بقى بدل ما تبرد .
انتم
بصين كده ليه هتبصولي في الحبه في الحبه اللى انا جايبهم بربع جنيه. يا ساتر على (أر) الناس يا ساتر.
(المشهد الثالث)
الام: انت جيت يا يوسف
يوسف: ايوه يا امي
الام: مالك يا بني فيه ايه ؟
يوسف: الحياه عماله تزيد صعوبه وقسوه وبتدوس على الناس بكل سهوله
الام: انا مش فاهمه حاجه !!!
يوسف: ادني انا اهوه اكتر من سنتين وانا متخرج تقدري تقولي يا امي مبشتغلش ليه ؟؟
الام: ده اراده ربنا ومش يمكن هو مدبرلك حاجه احسن .
يوسف: اه ده فيه ناس تانيه همه بس اللى عندهم حياه افضل مش ممكن نكون منهم. مثلا جرجس صاحبي تقدري تقولي ليه هو عنده فلوس اكتر مني . كل ده علشان ابوه غني . بيغير العربيه كل سنه . يلبس اشيك لبس . من السهل جداً البنات تلف حوليه حتى البنت اللى اعجبت بيها راحتله . ومهتمتش بقلب طيب يمكن حبها اكتر واحد في الدنيا لمجرد ان صاحبه حقير في نظرها
الام: يوسف .........
يوسف: ولا صاحبي كيرلس طالع السابع على الدفعه وتعيين في الكليه وانا اللى طالع التاني متعينتش لمجرد ان ابوه في الكليه .
الام: يوسف .........
يوسف: ولا صاحبي بيشوي واد فتك يلف على كل لون و علي كل شكل . كان دايماً بيشيل ادوات الدكاتره في الكليه وكنا نتفل نضحك عليه ز اهو اتعين قبل ما يتخرج هو اللى طلع صح يا أمي وكلنا طلعنا . طلعنا غلط ...
الام: يوسف ... انت موجوع اوي يا ابني . وانا مش عارفه اقولك حاجه . غير انك احسن من كل دول بس اصبر.
يوسف: ليه الدنيا بتدي الوحش وبتقسى على الحلو ..... انا قررت اني اهاجر يا أمي .
الام: آ ه........ طب وانا يا اني مفكرتش فيا خالص.
يوسف: انا فكرت في الفقر اللي ماشي معانا زي ضلنا ومش عايز يسبنا بكره لما اسافر هعمل ثروه كبيره .
الام: يا ابني الثروه ممكنت تعملها هنا جانبي وانا راضيه عليك
يوسف: يا امي انا زهقت من الظلم . زهقت من ضعفنا .
الام: بكره ربنا بنصرك . يا ابني ده ربنا رب الضعفاء
يوسف: يا امي انا مش قادر استحمل اكتر من كده . مش قادر
الام: بقلك ايه بأه. انا مش هاسمحلك تضيع من ايدي يا بني ده انت اللى ليها في الدنيا . وبعدين مفكرتش اذا تعبت مين هيديني الدواء . يوم ميجيلي العجز مين هايسندني . يوم مموت مين هايدفني .
يوسف: ايوه .... متزوديش همي وتعبي اكتر من كده. انا مش قادر استحمل
( يتجه يوسف الى الباب )
يوسف: سمحيني يا امي .... سمحيني
الام: يوسف.... يوسف ...... يوسف......
( STOP CADRE )
الراوي: يا غبي حد يعامل امه كده . هو الناس اتجننت في عقلها ولا ايه
( ينظر للجمهور )
انتم
بتبصولي كده ليه ؟ فكرني نشتهم عين . لا ده همة اللى فقر . ده انا لسه حتي مغير النظاره والدكتور قال لي انها مش هتسرب اي حاجه . وبعدين مش ده اللي كتبته . لا تصدقه هوه . يبقى هي الحلبسه هي اللى بتعمل دماغ زباله كده . ايوه منه لله عم مرسي هو زود الشطه وسخن الاحداث . اما الحق اي ايس كريم يبردني وال الموضوع هيخرج من ايدي كده ز بس مش هجيبو ادامكم شفتوا عملتوا ابه بالحلبسه . يا ساتر على (ار) الناس يا ساتر
( تغلق الانوار )
(المشهد الرابع)
( ضوه خافت مع وجود الام امام صوره العذراء )
الام: عجبك كده يا عذراء ز ثلاث سنين .... ثلاث سنسن وهو غايب عني بيلف من بلد لبلد . وكل ما يروح بلدبيكلمني هكذب يعني . بس هي مكلمه واحده وبقعد بالشهور ما بسمعش حسه ... و حشني اوي يا عدراء اوي .... يا ترى هو دلوقتي تعبان ولا مرتاح , جعان ولا شعبان , عريان ولا متغطي ..... فينك يابن قلبي ..... انا مش عايزه يا عدراء اكتر من ثانيه اشوفه فيها و اطمن عليه
صوت
العدراء مريم : متخفيش يا ست يا طيبه ابنك رجعلك . ايمانك و صبرك رجعهولك و اطمني هو اتعلم درس مش هينساه في حياته . وبالرغم من ان شلته اموج وحتطه امواج كان محفوظ بسبب دعواتك ليه .
الام:معقوله ابني راجع ....... يوسف راجع ....... يوسف راجع
(تضيء الانوار مع رنين جرس الباب )
الام: يوسف !!! ...... يوسف يوسف
يوسف: اذيك يا امي ..... اخبارك ايه ؟
الام: منت مجروحه وادويت يأبني
يوسف: انا عارف انك زعلانه منى وبصراحه ليكي حق . علشان كده ربنا كان بيعاقبني . انا مرجعتش بحاجه ذياده يا امي . انا كل البلاد اللى رحتها اتبهدلت واتمرمت فيها . اشتغلت كل حاجه تتوقعينها ( كنست الشوارع , نظفت الحمامات , غسلت الطباق ) وكل ده ومكنتش عاجب . انا زي مقلت لك يا أمي انا مرجعتش بحاجه زياده لكن يمكن رجعت من غير كرامتي ..... عارفه يا امي وانا جاي في الطياره مكنتش بفكر في الاهانه اللى اخدتها في البلاد دي . انا كنت بفكر في حاجه أهم هو يا ترى بيتك هيفضل لسه مفتوحلي وقلبك ليه بيحبني ...... انا عارف اني مش من حقي.....
( تمد الام ذراعيها له )
الام: يوسف .......
(يسرع يوسف ويرتمي في حضن امه وهو يبكي )
يوسف : ياااااه ...... وحشني حضنك اوي يا أمي أوي سامحيني يا امي ........ سامحيني
الام : يا يوسف ....... ده مهما كان , ومهما هيكون .انت ابني
( STOP CADRE )
الراوي: صح .أكبر صح . مفيش غير رضا الام عليك و دعاها ليك هو اللي هيوصلك الى اعلى المراتب .... و انت يأمي ويا عمتي ويا خالتي : اتكلموا مع اولادكم و ناقشوهم في مشاكلهم . خدوهم في حضنكم ( بزمتكم فيه احسن من حضن الام مكان يحتمي فيه الاولاد من غدر الزمان ).. ايه ده هو انا بتكلم جد كده ليه . نرجع لموضوعنا ........
يوسف: جرى ايه يا عم انت عمال تتمشى في الشقه وتاكل حلبسه تلبس البيجامه .. عجيبه ابن وامه تدخل بينهم ليه . يالا أتفضل أخرج و متجيش هنا تاني
( يخرج الراوي )
يوسف: ياااااه ...... ده الواحد ارتاح منه
الراوي : انا لسه ممشتش و القصه مخلصتش
يوسف: وده اللى انا واثق منه
( تغلق الستار )
https://abn-alnour.ahladalil.com

اسكتشات عيد الام
صفحة 1 من اصل 1